چرم شتر مرغ در حال حاضر برای این صنعت بصورت یك معضل در آمده است. این محصول نمی تواند علیرغم منحصر بفرد بودن، كمیاب بودن و با داشتن دامنه وسیعی از كاربردها، درآمد مورد انتظار را برای تولید كننده حاصل كند. حال مساله این است كه شاید می باید كلی تر به این قضیه نگریست و به دنبال مشكلات اصولی گشت.
همانند صنعت شترمرغ در آفریقای جنوبی، ما نیز نمی باید به شرایط فعلی كه چرم شترمرغ دارد بعنوان یك مشكل نگاه كنیم، بلكه مساله ای است كه می باید حل شود. بازار خصوصیتی دارد كه بدین صورت كه در پی بوجود آمدن یك مشكل غیر عادی، خودش را اصلاح می كند. مانند آنچه در مورد نرخ معاوضه رند ( واحد پول آفریقای جنوبی) وجود داشت. حال جگونه می باید ما بعنوان متولیان صنعت پرورش شترمرغ در آفریقای جنوبی از شر مشكل موجود خلاص شویم و چگونه می توانیم محیط متغیر تجارت فعلی را تنظیم و تثبیت كنیم؟
اگر موفق به تنظیم شرایط شویم باید بدانیم كه در طول 4 سال آینده نیز می باید این روند را به منظور اطمینان از پایدار بودن وضعیت صنعت، دوباره انجام دهیم.
دلیل وضعیت موجود این است كه در حال حاضر ما در بازار بین المللی مشغول فعالیت هستیم و هیچ قانون یا ساختار مشخصی برای حفاظت از ما وجود ندارد. ما می باید ساختار صنعت خود را طوری بسازیم كه قابل رقابت با بازار بین المللی باشد و یا اینكه حد اقل از مشكلات این بازار به دور باشد.
این صنعت می باید برنامه ای به منظور داشتن در ساختار مهم برای تضمین پایداری وضعیت و نیز بوجود آمدن یك صنعت آگاهانه داشته باشد.
الف) پایداری
كشاورزان، فرآیند كنندگان و موسسات بازاریابی نیازمند پایداری در قیمتها و نیز حجم كالای عرضه شده و بسیاری موارد دیگر باشند. اجازه بدهید اكنون فقط قیمت و حجم كالا را در نظر بگیریم. تضمین ثابت بودن قیمتها به دلیل اینكه بازار فعلی، بازاری فعال و آزاد است و نیز اینكه قیمت چرم شترمرغ تحت تاثیر شرایط اقتصادی دنیا می باشد، امری محال است.
این بازار هیچگاه شرایط و پایداری برای ما فراهم نمی كند و این واقعیتی است كه وجود دارد. اما این صنعت می تواند خود را طوری تجهیز كند كه قیمتهای پرداخت شده به كشاورز وضعیت پایداری داشته باشد. این وضعیت می باید در سالهای خوب و سالهای بد حالت یكسانی داشته باشد. در سالهای خوب می باید ذخایری برای كمك به كشاورزان در سالهای بد فراهم كرد. سازمانهای در ارتباط با مزرعه داران شترمرغ باید توانایی داشتن ذخایری را برای كمك به خودشان در صورت نیاز داشته باشند. اگر موسسات فرآیند كننده و بازاریابی در وضعیت خوب مالی نباشند، مزرعه داران نیز در وضعیت خطرناكی قرار خواهند داشت. می باید سطوح واقع بینانه ای از درآمد برای تضمین مالی هم مزرعه داران و هم فرآیند كنندگان در نظر گرفته شود.
كشاورزانی كه خود را با این سازمانها هماهنگ می كنند می باید بدانند كه هنگامی كه بازار خوب است، آنها نیز بالاترین سود را نخواهند داشت و در عوض در شرایط بد بازار به آنها صدمه جدی وارد نمی آید و پایین ترین قیمت به آنها پرداخت نخواهد شد. این تصمیم گیری مشكلی برای یك كشاورز است.
برای كشاورزانی كه بطور مداوم فعالیت داشته اند، منصفانه نیست كه ذخیره ای در وضعیت خوب بازار کنار بگذاریم تا در شرایط بد به او کمک کنیم؟. این حالت یک وضعیت پر خطر خواهد بود و صنعت می باید بتواند در دراز مدت یه كشاورز برای ضررهای احتمالی غرامت بپردازد.
پایداری در حچم محصولات تولیدی فقط زمانی حاصل می شود که فرآیند کنندگان تصمیم بگیرند چه حجم تولیدی می تواند هم از نظر تولید و هم از نظر بازاریابی مناسب باشد.
فرآیند کنندگان نباید سهمی از کل تعداد پوست های فروخته شده در یک سال بخصوص را در نظر بگیرند بلکه می باید نسبت ثابتی از بازار را مشخص کنند و سپس تصمیم بگیرند که می خواهند به چند در صد از بازار موجود خدمات ارائه دهند. رشد کنترل نشده سهم بازار و ظرفیت مورد استفاده، برای تولید کنندگان انتظاراتی در پی خواهد داشت که نمی تواند الزاما حالت پایدار و ثابتی ایجاد کند. من نمی گویم که میزان رشد منفی است بلکه منظور من این است که رسد پایدار مسلما بهتر خواهد بود.
ب) اطلاعات: مزرعه داران شترمرغ نیازمند داشتن اطلاعات به روزی با توجه به موارد زیر می باشند:
1. چه تعداد پرنده می تواند کشتار شود.
2. قیمت مورد انتظار چقدر است
3. نیازها و خصوصیات محصول، وزن پرنده و اندازه پوست و عوامل متعددی مانند اندازه پر چیست.
با مد نظر داشتن این موضوع که چرخه تولید از 14 تا 20 ماه طول می کشد، مهمترین و بحرانی ترین زمان برای مزرعه دار ابتدای این چرخه می باشد تا بتواند تصمیم بگیرد به چه میزان بر روی پرندگان کشتاری سرمایه گذاری کند. در حال حاضر این تصمیمات در وضعیت خلا اطلاعاتی گرفته می شود. قیمت جوجه یک روزه توسط بازار فعلی تعیین می گردد تا بازار آینده.
این وضعیت با این واقعیت که افراد بازاریاب هیچ ایده ای در مورد شرایط بازار در 18 تا 24 ماه آینده ندارند تلفیق شده و شرایط فعلی را ساخته است. بازار شترمرغ در هنگام نیاز به تصمیم گیریهای اساسی، بسیار تاریک و نا شناخته می باشد و ما سالهاست که این وضعیت را پذیرفته ایم. علاوه بر این مشکلات این واقعیت نیز وجود دارد که در بازار محدود چرم شترمرغ، اخبار به سرعت پخش می شوند. این وضعیت مشکل ساز توسط بازاریاب ها " اطلاعات کنسرو شده " نامیده می شود که در این حالت بازاریابها سعی به تاثیر گذاری بر شرایط بخصوص بازار ( اغلب تاثیر منفی بر کشاورز) دارند. کانال توزیع بین دباغ خانه و خرده فروشها بسیار طولانی می باشد. این عامل مهم از داشتن اطلاعات صحیح بازار جلوگیری می کند. تا زمانی که این مشکل مطرح نشود، سیل اطلاعات دست دوم و تحریف شده ادامه خواهد داشت. اما ماهیت بازار آینده چه خواهد بود؟ من قبلا خاطر نشان کرده ام که کشاورز می باید محصول خوب تولید کند، محصولی سازگار با نیازهای بازار.
بازار امروزی به طور مداوم در حال تغییر است و همواره در پی محصولات جدید می باشد. از دباغ خانه ها خواسته خواهد شد کاری انجام بدهند که تا بحال انجام نداده بودند و اگر آنها خود را با شرایط تطبیق ندهند و به شیوه خودشان که سالها مطابق آن عمل می کردند ادامه دهند، به بن بست خواهند رسید.
درست است که 80 % تولیدات را همین محصولات متداول تشکیل می دهند، اما معرفی یک محصول جدید دارای خلاقیت بالا باعث تکان دادن بازار می شود و شترمرغ را همواره در جلو چشم مصرف کنندگان حفظ می کند. همچنین در آینده از دباغ ها انتظار خواهیم داشت که محصولات خام خود را در گروههای متمایز بیشتری برای عرضه به بازارهای گوناگون تولید کنند.
البته بطور طبیعی تعداد دستجات محصولات دباغها به دلیل تمایل آنان به کار بصورت یکنواخت و یک شکل زیاد نخواهد بود، اما تغییر این شرایط به منظور گسترش بازار چرم شترمرغ ضروری می باشد. کشاورز هم می تواند ماهیت پوستهای تولیدی خود را از فصلی به فصل دیگر تغییر دهد.
در آینده تنوع بازار عرضه به احتمال زیاد از مزرعه شروع خواهد شد. صنعت شترمرغ آفریقای جنوبی می باید نسبت به نیازهای بازار و مد روز حساس تر باشد و منابع خود را به سمت حداکثر کردن عرضه چرم شترمرغ هدایت کند. در حال حاضر مراکز طراحی مد از چرم شترمرغ استقبال نمی کنند اما نمی توانند به این روند ادامه دهند. ما نیز به عنوان یک صنعت می باید در جهت تغییر این امر تلاش کنیم. تکنیک های تبلیغاتی مختلفی برای شرایط مختلف بازار مورد نیاز است. عموما فکر می کنیم چرم شترمرغ در دنیا بیش از حد تولید می شود. اما به این صورت نیست. وضعیت اشباع شدن بازار فقط در مورد بازار سنتی صدق می کند. مثلا بکارگیری مارکهای تجاری خاص و استفاده از منحصر بفرد بودن محصولات شرکتهای بخصوص را می توان در ژاپن که صنعت پوست شترمرغ بخوبی در آن پذیرفته شده است اعمال کرد. شرکتهایی که مایل به گسترش سهم بازار خود هستند می توانند این کار را خودشان با مارک گذاری روی محصولاتشان انجام دهند.
اما چگونه می توان تمام موارد مهم ذکر شده را در کنار هم جمع کرد؟
تمامی مواردی که در موردشان بحث شد و بطور مختصر به آن اشاره شد بر صنعت پرورش شترمرغ تاثیر می گذارد کاری که ما باید انجام دهیم این است که تمامی عوامل یاد شده را طوری به صنعت ارتباط دهیم که بتوانیم هدف واحدی را برای صنعت پرورش شترمرغ تعریف کنیم. ما مشاورین و مدیران قابل استفاده ای فعلا در این صنعت نداریم تا بتوانیم ساختار این چنینی را مدیریت و هدایت کنیم. در این صنعت می باید این مدیریت را خودمان اعمال کنیم یعنی با مدیریت سازمانهای مختلف این مسئولیت را خود به عهده بگیریم و همه چیز را یکجا در کنار هم جمع کنیم. اینجاست که پروژه Ostrivision به منظور ایجاد یک ساختار صنعتی که می تواند نتایج اولیه را به سمت یک صنعت در آمد زا هدایت کند، پا به عرصه می گذارد.
Ostrivision می باید موارد زیر را در نظر داشته باشد:
• تامین مواد خام برای دباغی
• کانال توزیع از دباغ خانه ها به خرده فروش ها
• رابطه مالی بین تولید کنندگان و فرایند کنندگان
• اطلاعات کمکی برای این صنعت
این ساختار می باید برای تمامی عواملی که در این صنعت نقشی دارند استانداردها و قوانینی را به منظور تضمین همکاری موثر و موفق در این صنعت وضع کند. از آنجایی که هنوز در مراحل ابتدایی این پروژه می باشیم، می باید بانک اطلاعاتی را که می تواند چهارچوب نظری لازمه را بسازد، ایجاد کنیم.
بله، این پروژه به ما خواهد گفت که تا به حال چه چیزهایی را می دانستیم، این عادلانه است اما با این اطلاعات چه کنیم؟ این پروژه، منبع اطلاعاتی فعلی را با ایجاد یک ساختار مدیریتی و اجرایی فعال خواهد کرد. آنگاه این صنعت می باید مسئولیت آینده و مشکلات خود را خود بر عهده بگیرد. فرآیند مداوم بهبود و نو آوری در تمامی سطوح چنین ساختاری قابل حصول خواهد بود. برای خود من این پاسخ حل مشکلات موجود است.
anm.ir
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان